måndag 12 december 2011

Årets perenn 2012 och så några frönyheter


bild från impecta.se


Årets perenn 2012 är en verklig favorit - Blå bolltistel (echinops bannaticus). Den är otroligt användbar och ritas in i många trädgårdar jag planerar åt andra. Med rätt sällskap passar den både i romantiska och moderna och sparsmakade trädgårdar. Den kommer definitivt få en plats i min egen trädgård, kanske i min stora buskrosrabatt som är på planeringsstadiet eller i en ny rabatt intill våra odlingslådor. Att den trivs i soliga rabatter, är lättskött och torktålig är inget nytt och gör att den verkligen är odlingsvärd. På perennagruppen.com finns mer läsvärt om denna silverglänsande skönhet.


Årets perenn 2012
bild från perennagruppen.com







I helgen har jag tittat lite på 2012 års frönyheter. På impecta.se fanns en ny underbart skön fingerborgsblomma "Camelot White" som jag vill ha! Då fingerborgsblommor är giftiga får det dröja ytterligare några år tills barnen är större innan de får komma in i min trädgård.









Rara växter hade en ny lila fin kolibrimynta "Bolero" och jag gillar verkligen den rödlila nyansen på blommorna ihop med bladen som drar åt silvergrått.

LILA KOLIBRIMYNTA
bild från raravaxter.com

 




PORSLINSANEMON
bild från raravaxter.com
Ännu en vit skönhet som jag som är svag för vita blommor lägger till önskelistan är porslinsanemonen "White Swan".


MELONGURKA
bild från raravaxter.com

Till sist har en en rolig melongurka "Mira" väckt mitt habegär främst p g a att min tvååring älskar melon och gurka så detta verkar vara den perfekta grönsaken för honom. Men då jag ännu inte har ngt växthus ska jag stå emot och fortsätta köpa melon i affären. Eventuellt kanske det blir odling av gurka i en av våra odlingslådor... Men visst låter den spännande... 
" 'Mira F1' En spännande ny korsning mellan melon och gurka som verkligen är odlingsvärd. Producerar ca 30 cm långa frukter vilka ser ut som knubbiga gurkor. Frukterna är på utsidan mer lika meloner, de har ett slätt grönt skal med dekorativa silvervita ränder. Fruktköttet är krispigt och fast, smaken är en utsökt mix av melon och gurka. Läcker i olika sallader, både sådana av efterrättstyp och mer matiga varianter. Både snabbväxande och rikavkastande." (urklipp från raravaxter.se)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar