lördag 31 mars 2012

Staket eller häck?

Det är frågan? Jag har under en längre tid gått och velat i denna fråga, ett tag var jag inne på att sätta en aroniahäck för att slutligen bestämma mig för avenbok, trodde jag... Emellanåt har jag varit inne på staket, kanske mest för att det känns som det som kräver minsta insats för att få på plats. Men avenbok är ju ändå avenbok och helst skulle jag nog velat ha en lite högre avenbokshäck. Förra helgen fick jag helt nog av vårt gamla fallfärdiga staket och insåg att om det ska hända något denna vår så är det nog staket som gäller. Jag tror att det blir det billigaste alternativet, i alla fall om man inte vill gräva häckdiket för hand. Med diverse andra små grävprojekt är det inte så lockande... Och fördelen med staket är ju att det blir färdigt direkt (ja, ialla fall inom några veckor).

Så nu är valet definitivt klart. Det blir ett Emil i Lönneberga-staket (faluröda smala ribbor med vita toppar) och det kommer passa bra till vårt faluröda torp. Denna hemskt kalla vårdag har ägnats åt att riva det gamla och få upp en bit nytt staket som prototyp. Det är långt ifrån färdigt och det kalla blåsiga vädret var en bidragande orsak eftersom det var för kallt för att måla. En bild från nätet får visa var vi hämtat inspiration, så kan det kanske bli före- och efterbilder här på bloggen framöver.



Katthult lånad bild från nätet

Hoppas verkligen på en skönare trädgårdsdag imorgon!

2 kommentarer:

  1. Haha, vad kul. Jag såg ju bilden och tänkte genast på Emil i Lönneberga. Först när jag kom till slutet av ditt inlägg fattade jag att det var just "hans" hus. Det ska bli roligt att få se ditt staket framöver.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Det kommer bli tjusigt, blir kul att följa utvecklingen! :)

    SvaraRadera