söndag 6 maj 2012

Spontant värre...

I trädgårdsdesignsammanhang brukar man ofta trycka på att inte åka iväg till plantskolan och spontanhandla. Det är så lätt att habegäret väcks för det som är vackrast för stunden och att det man plockar ihop kanske inte har någon given plats hemma i trädgården. Genom att falla för sina impulser är det även lätt att man kommer hem med växter i en salig röra och allt blir aningens plottrigt. Minst tre av varje sort ska det vara enligt regelboken och ännu fler om det är en större rabatt som ska fyllas.

Gårdagens hemska blåsande gjorde att det blev en tur till plantskolan istället för att fixa iordning de sista odlingslådorna som ännu inte gjorts iordning. Och väl där blev det spontant värre. Jag som mest skulle kika och eventuellt köpa några sommarblommor att komplettera mina pelargoner och grusnejlikor med föll för en barrväxt - Chamaecyparis pisifera "Squarrosa" (blå fjädercypress). Jag tycker det är fint med en grön stomme till allt det blommiga, och så är det kul att blanda upp med perenner och andra långlivare bland sommarblommorna. 



Sedan slank det ner både stjärnöga, petunior och snöflingor.


Den här kombinationen blev det efter test på gräsmattan (japansk myrten, stjärnöga och snöflinga), med barn med i butiken fanns inte så mkt tid för kompositionstest

Gjorde en ny bekantskap i form av japansk myrten som jag nu har läst på om. Japansk myrten är en växt man kan ha året om som krukväxt inne. Kanske inte den bästa växten för mig för den tål tydligen inte att torka upp mellan vattningarna. Men det är ju kul med utmaningar...

Såklart fick ett exemlar av favoriten snötörel "Diamond Frost" följa med hem. Så kom mitt loppisfynd från i vintras till användning...


Längtar redan efter nästa besök på plantskolan, men inser att jag nog måste hålla mig borta därifrån ett tag...

1 kommentar:

  1. Hihi, jag känner så väl igen mig... Tror aldrig lyckats komma hem med bara det som var planerat. :) Kram Hanna

    SvaraRadera