tisdag 27 december 2011

Tjuvstart...

I år kom tomten med Ulla Hasselmarks Fröbok, vilken varmt rekommenderas. Efter att ha lusläst den i några dagar och ägnat en hel kväll åt att beställa fröer kunde jag inte hålla mig längre utan ägnade en stund i eftermiddag åt lite frösådd. Lite tidigt kanske, men jag tog bara fröer som det stod på påsarna att de kunde sås från januari - och det är ju nästan januari. Eftersom min fröbeställning ännu inte kommit hem fick jag hålla till godo med några fröer från förra året. Det som hamnade i våra gamla tårtförpackningar (som för övrigt verkar som det perfekta såtråget för en glad amatör) var lammöron, glansmiskantus, kattfot och rysk martorn som jag plockade några torkade fröställningar av tidigare i höstas. Vad gäller den ryska martornen vet jag inte om det var några frön med eller om jag bara sådde torra växtdelar, spännande att se om det dyker upp någonting framåt vårdagarna. Lammöron och glansmiskantus och kattfot lyckades jag med förra året (dock varierande resultat med en glansmiskantus resp kattfot). Då med inomhussådd, i år ställde jag ut mina små lådor i en av mina odlingslådor.

Nu är det bara att ladda för att så nästa omgång fröer, gärna med lite köptårta så man får lite fler bra såtråg.

Bilden på fröboken kommer från adlibris.com.

1 kommentar:

  1. Ja, man kanske skulle ta och inhandla en tårta eller två:)

    Ha en finfin söndagkväll,
    Rebecca

    SvaraRadera