tisdag 16 april 2013

Liten rapport från Trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar

I lördags var jag på mässan som hade mycket intressant att bjuda på. Väldigt trevligt var det att höra Torsten Wallins föredrag Hur en trädgård blir till - förverkliga din trädgårdsdröm, om en trädgård uppbyggd under tio år som han skrivit en bok om. Tomten bestod till att börja med av ett torp på en slyig skogstomt med nära till berg. Torpet var för litet för familjen så både hus och trädgård har genomgått en stor förvandling. Det underbara här var att man sparade alla träd under utbyggnaden och att man tänkte på trädgården ur alla möjliga aspekter, t ex att man har många fina trädgårdsvyer inifrån. Lysande exempel på när man synkar ihop trädgård och hus vilket fler borde ta efter. Även tänkt på alla årstider. Har inte läst boken men blev absolut sugen.

Lite stressigt var det allt mellan föredragen och så ska man hinna äta med, tyvärr gjorde matköerna att jag missade ett par stycken kring trädgårdsdesign på eftermiddagen. En stund på föredraget om Austinrosor blev det och emellan allt detta skulle man hinna med både utställningar och shopping.
Balkongutställningarna kan man väl sammanfatta med att inne flyttar ut. Det är ju jättetrevligt att det nu är så inne att vara ute och att inreda rum utomhus, men särskilt praktiskt var det inte, men tanken var väl kanske väl inbyggda balkonger, men det känns mer som uterum för mig. Jag har i alla fall inte haft någon balkong där jag velat lägga ut en ryamatta eller sittpuffar i tyg. Och små krukor på väggen med jordgubbar känns som ett gigantiskt vattningsprojekt soliga dagar. Jag hade uppskattat lite mer realistiska balkonger även om de bjöd på en hel del inspiration. Det var tydligt att färg är på g och även det vilda med mossa och gräs. Sen visade Lotta Ahlvar, vd Svenska Moderådet, på sin balkong att både vita och svarta växter är hett, särskilt i kombination.


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar