lördag 17 mars 2012

Kameolontbuske på låg spaljé?

bild från odla.nu


I mitt senaste trädgårdsuppdrag (trädgårdsskiss till ett jättefint funkishus) ska på sikt en liten pool ramas in av en spalje som såklart ska "bekläs". Jag har fastnat för kameolontbuske med de häftiga rosavitgröna bladen för jag tycker verkligen den passar till det moderna temat och stilen för övrigt. Poolen ligger i anslutning till ett stort trädäck med en loungehörna som ska omges av elefantgräs och i mitt huvud så ser det så fint ut med kameolontbladen som möter elefantgräset. MEN jag har ingen egen erfarenhet av denna klätterväxt och när jag har försökt hitta information om den har det framkommit att de fina bladfärgerna kommer först när växten har några år på nacken? och att den växer framfusigt och blir ganska stor. Då är den kanske mindre lämpad att klättra på en spaljé som knappt är två meter hög och några meter bred, med den tuktning som krävs kommer man kanske inte få njuta av de vackra bladen? Som vanligt står det lite olika information på olika ställen om höjd mm; på något ställe står det 2-3 meter och på ett annat 5 meter, hmm det är ju ganska stor skillnad...

Vill ni dela med er av era erfarenheter av kameolontbuske i allmänhet och på en ca två meter hög spaljé är jag ytterst tacksam, så länge låter jag mina tankar vandra vidare i klätterväxternas värld...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar