torsdag 8 mars 2012

Obotlig trädgårdsnörd med ljusgröna fingrar

Efter den här eftermiddagen är det alldeles uppenbart - jag är en obotlig trädgårdsnörd. Då jag varit hemma och vabbat och varit sjuk själv de senaste dagarna mötte jag inget motstånd från min kära sambo när jag frågade om det var okej att jag åkte och köpte lite blommor. Han tyckte nog lite synd om mig och det är man ju inte sen att utnyttja ;) Så lätt febrig och med halsont som känns som en halsböld  (ja jag är nog inte bara trädgårdsnörd utan hypokondriker oxå) gav jag mig iväg på en shoppingtur. Kunde tyvärr inte motstå två ceriselila orkidéer - tyvärr säger jag för att jag är en orkidémördare. Förstår inte alla som säger att de är såå lättskötta.

Mina väldigt ljust gröna fingrar kompenserar jag med att köpa nya blommor lite nu och då och ibland kan jag inte motstå orkidéer. Tre små söta rosa rosor blev det till dotterns rum, förhoppningsvis kan de leva vidare ute i trädgården någonstans, vilket ju gör dem till ett bra köp. Sen slank såklart de första penséerna ned i shoppingvagnen och jag förvånade mig själv med att välja ljust gula och matcha med vårliljor (förskönande namn för ngn slags påskliljor?)  Imorgon är det planterings- och fotodags på mina nya inköp. Nu ska jag läsa på om orkidéskötsel och bestämma mig för vad jag ska prova den här gången. Vad funkar egentligen bäst: en sup i veckan, doppa ned ordentligt var fjortonde dag eller vattna lite grann när jag vattnar de andra blommorna? En sup i veckan är nog vad jag har hört flest rekommendationer om.

3 kommentarer:

  1. Haha, jag känner igen mig! Jag mördar också orkidéer på löpande band, hur jag än gör så dör de. Härlig shoppingtur du hade, ska bli kul att se bilder sen!

    Kram från Hanna, alla orkidéers skräck ;)

    SvaraRadera
  2. Orkidéer verkar trivas här hemma trots minsta möjliga omsorg från trädgårdsnörden dvs jag. De får vatten som jag låter rinna av ordentligt eftersom jag har för mig att de inte gillar att stå i väta. Detta händer typ var eller kanske varannan vecka. Vet inte om det är rätt men tydligen uppskattas de eftersom jag aldrig har haft blommor som levt så länge.

    Lycka till och krya på dig.
    Åsa

    SvaraRadera
  3. Är också sugen på lite penséer, har sett att dom börjat dyka upp. Men kan man plantera dom ute redan nu? På jobbet har jag en orkidéräddare. När man har haft ihjäl dom kan man skicka dom till henne för återupplivning ;) Hon får dem alltid att blomma igen! Hon doppar dom i vatten + näring en gång i veckan. (Får man in vatten i bladverket ska det torkas bort för det gillar dom tydligen inte) Sen handlar det om placering. Inte för soligt! Jag brukar ha en orkidé i ett söderfönster och hon säger att det går inte, och det är uppenbart. Men jag köper bara en ny när den har blommat över. Förresten, vad ska man ha i en kruka i söderfönster som överlever? ;)

    SvaraRadera