tisdag 29 januari 2013

Årets frösådd inledd

I helgen började jag så smått att så lite grann.

I såbyttorna, som jag efter förra årets misslyckande med vintersådd utomhus, har behållit inne hamnade den underbara vita purpurklätten, fröerna har jag fått av en trädgårdsväninna så det är kanske inte helt säkert att blommorna behåller sin vita färg, och eftersom det här är en tvååring så dröjer det innan jag får se resultatet.



Bilder ovan från sparlosa.se

Silver och vitt i en oslagbar kombination och jag vill ha den runt vår soliga grusuteplats framför lekstugan. Men jag tror att jag ska strö ut överblivna fröer lite varstans...

Sedan gör jag ett försök att driva upp prydnadsgräset jättetåtel, tyvärr angavs inte vilken sort på fröpåsen. Får se hur jag lyckas, har inte direkt någon given plats i trädgården, men det ska nog gå att ordna ifall det mot all förmodan skulle lyckas. Har bara provat att så prydnadsgräs en gång tidigare och då var det en enstaka planta som jag fick fram och som tyvärr inte överlevde vintern (trots att det var en perenn).

Min buskrosplantering som kom till förra sommaren behöver marktäckare så jag hoppas innerligt att jag lyckas med mina små frön av silverarv.

källa

källa
Eftersom jag inte kan få nog av den fina violirisen "Snow Queen" som oxå har den äran att tjänstgöra som logga så är jag ju tvungen att testa att driva fram små "irisbebisar" av frön som jag samlade in i höstas. Spännande att se om och när det händer något i de här krukorna.




1 kommentar:

  1. Lycka till med frösådden! Får se om jag vågar mig på något... ;)

    SvaraRadera