söndag 10 mars 2013

Fröer bortskänkes



Känner mig lite som en hamster. Kunde nämligen inte bara ta bort fröställningarna ute i rabatterna utan att ta tillvara på fröerna. Därför finns lite grann i gömmorna och är det någon som är sugen på att testa att så perenner är det bara att höra av sig så kan några av dessa fröer få nytt hem.

Allra mest har jag av röd solhatt (Echinacea purpurea) sorterna "Magnus" (bilden) som är rosa och "Alba" som är vit. Solhatten är lätt att lyckas med att så själv och den frösår sig även ute i rabatterna så det hela tiden kommer nya små plantor att ta tillvara. Solhatten har blivit utnämnd till årets perenn (1998) och den kan passa in i så gott som alla trädgårdar beroende på vad den får för sällskap. Trivs i väldränerad jord och soligt läge.

Sen har jag bl a lavendel, vit myskmalva, vit blågull och purpurklätt (rosa och vit). Lavendel är oxå lätt att lyckas med, det man ska komma ihåg är att den behöver stratifieras (utsättas för köldperiod) för att gro. Vit blågull sådde jag utomhus i september och fröna grodde fint, ska bli spännande att se hur de klarar sig. Just nu är alla krukor täckta med ett lager is, så det gäller att vara med och hälla bort vatten när det blir milt. Purpurklätt sådde jag inomhus för några veckor sedan och de har lydigt kommit upp.

Så alla såsugna, hör av er!

Ha det fint!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar