tisdag 12 mars 2013

Vårkänslor efter besök på Bona Trädgård



Vaknade till ännu en morgon med tio minusgrader. Men jag fick snart fatt i lite vårkänslor när jag hälsade på i växthusen i Bona. Där var det underbart varmt och borden var proppade med spirande grönska. Fick en trevlig pratstund och genomgång av så gott som samtligt som odlas med Lennart som driver Bona Trädgård.

Tyvärr hade inte penséerna riktigt kommit igång att blomma än, men jag njöt av att allt var så grönt och fascineras över allt arbete och all logistik som måste till innan det är dags för försäljning (som konsument lätt att glömma). Det ska bli kul att komma tillbaka när allt har växt upp ordentligt.

Påmindes om att det börjar bli dags att förgro potatis när jag såg de specialdesignade hinkarna med potatis som kommer säljas i Bona. En "öppen" hink i hinken gör att man kan skörda flera gånger och låta de minsta potatisarna växa till sig. Nu när det är så inne med att odla själv borde ju detta gå hem i stugorna.




 Med mig hem fick jag physalissticklingar från en övervintrad planta (översta bilden) som jag genast åkte hem och planterade. Tack igen!

Hoppas ni också börjar komma i trädgårdsstämning... Snart snart är det vår på riktigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar