torsdag 21 mars 2013

Projekt blomsteräng


Den som väntar på något gott... ... väntar alltid för länge. Visst är väl väntan på våren helt outhärdlig i år? Hanterar den envisa kylan med att vara ute så lite som möjligt, sår mer och mer fröer och planerar vårens och sommarens trädgårdsprojekt. Flera små projekt går ut på att minska ned vår stora gräsmatta för gräsklippning tillhör inte favoritsysselsättningen varken för mig eller sambon. Ett sådant litet projekt går ut på att försöka omvandla ett stycke gräsmatta till blomsteräng. Ytan som ska omvandlas är framför jordkällaren nästan vid stallet. En yta som får tåla en del traktordäck i samband med tömning av gödselstack mm. Planen är ett ganska slarvigt anläggningsjobb där grässvålen lite fläckvis ska grävas bort. Sedan ska fyllas på med lite sandblandad jord och på med lite ängsfröblandning. Det här sättet att skapa äng på är inget jag rekommenderar andra, troligtvis är det beroende på hur mkt grässvål jag orkar gräva bort och hur jag orkar hålla undan allt ogräs till en början en alltför skarp genväg, men jag är ändå sugen på att testa...

Vill du skapa en egen blomsteräng kan du köpa antingen fröer eller plantor på Pratensis, här finns även lite nyttig information. Bilderna som får symbolisera blomsteräng i dagens inlägg är från härliga Slottsträdgården i Malmö.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar