onsdag 4 april 2012

April - en riktig trädgårdsmånad



April - Äntligen är det dags för lite riktigt trädgårdsarbete. I vanlig ordning bjuds här på en liten sammanställning över vad som kan vara bra att göra i sin trädgård i april.

- Håll ogräset i schack direkt och börja rensa det tidiga ogräset som kommer i rabatter och plattfogar. Plattläggning och trädäck kan även behöva en omgång med högtryckstvätten. Hos mig finns det gott om ogräs så nu är det dags att starta kampen...

- En rolig och enkel sak att göra om man har rabarber är att ställa en uppochnedvänd svart plasthink över rabarbern när de första bladen börjar spricka ut. Detta provas hos mig för första gången och jag hoppas på tidigare rabarberpaj. Har även läst att det kan ge sötare rabarber så det blir spännande att smaka av resultatet. Ännu tidigare skörd ska man få om man lägger ett ordentligt lager obrunnen stallgödsel och halm runt rabarberståndet. Hästgödsel finns det gott om här om någon vill komma och hämta...

- En prydlig inledning på trädgårdssäsongen får man om man kantbeskär gräsmattan. Har man stor trädgård kan ju en insats göras närmast huset, t ex vid entrén. Får se hur det blir med den saken här, men det skulle nog behövas för jag har inget särskilt kantstöd kring mina rabatter.

- Såtider. Börja spara toarullar till bön- och ärtsådder. Och börja så sommarblommor som tagetes.

- Se över dina klängväxter och ge dem en "putsning". Beskär och bind upp innan alla nya skott skjuter fram. klängväxter som kan behöva den här behandlingen är t ex klängrosor, kaprifol och vissa klematis.

- PLANTERA. April är bästa planteringsmånaden. Så nu är det dags för alla med "tomma" trädgårdar att bege sig till plantskolan och shoppa träd, buskar, rosor, barr- och klängväxter. Perennerna kan vänta till in i maj. Min planering gällande planteringen här på Haga har verkligen spruckit - förra veckan kom min beställning med bl a barrotade rosor och rabatten är ännu inte grävd. Så jag hoppas, hoppas att de klarar sin mellanlandning i odlingslådorna med ett snålt jordtäcke över sina stackars rötter. Jag är rejält förgrymmad över vädret, måste temperaturen verkligen krypa under 5 minusgrader? Var inte våren här??

- Diverse fix. Nu är det en bra tid att t ex lufta komposten, rensa fågelbadet, göra buskstöd till bärbuskarna och se över sina trädgårdsmöbler.

- Rosägare. För de flesta är det väl känt att rosorna ska beskäras när björkarna får sina musöron, så håll utkik och var beredda med sekatörerna.

- På med kompostjord och/eller brunnen stallgödsel på rosor, buskar mm.


Hoppas alla ni nya trädgårdsägare som står inför att skapa era trädgårdar inte blir avskräckta av dessa månadslistor. En hel del i listorna är sådant som inte är nödvändigt för vanliga svenssons men väl för de som har fått ett aningens nördigare trädgårdsintresse i vilkas fingrar det kliar efter den långa vintern...

Ha en riktigt härlig trädgårdsmånad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar