lördag 30 juni 2012

En näva blir lätt fler...

Jag är inte så mycket av en växtsamlare men är det någon växt jag skulle kunna börja samla på så är det nävor. I min trädgård finns än så länge jungfrunäva, blodnäva Elke, cerise blodnäva okänd sort och kungsnäva okänd sort. Alla är jättefina just nu,  men snart har kungsnävan tackat för sig.

Cerise blodnäva namn?

Blodnäva Elke

Jungfrunäva
Jungfrunävan är min absoluta favorit. Hos mig står den väldigt skuggigt i ett stenparti och sköter sig praktiskt taget helt själv - och såna växter är inte att förringa när man har fullt upp att vattna, binda upp, gödsla och jaga bladlöss som en del annat kräver. Det finns många fina nävor men jag är särskilt sugen på Rozanne som är en riktig långblommare, vit blodnäva, silvernäva och nävan New Dimension för dess fina bladverk.

Åh, höll på att glömma - har ju även flocknävan Spessart som välkommet frösår sig hejvilt i min stora gångrabatt - tack ska du ha! Flocknävan har ganska oansenlig blomning och passsar utmärkt som utfyllnad/marktäckare.

Vilka är era favoritnävor? Min lilla samling ska absolut kompletteras...

Idag känns det som att sommaren har kommit och jag hoppas ni alla har det gött i era trädgårdar!

4 kommentarer:

  1. Eller är en favorit här med! Spessart är också bra. En ny favorit är Wlassovianum.

    SvaraRadera
  2. Åh, jag älskar också nävor! Rozanne är min favorit, tätt fäljd av brunnäva, silkesnäva och spansknäva. Det finns ju så många fina! Kram Hanna

    SvaraRadera
  3. Så tacksamma, en näva för varje läge.

    Mina Rozanne har nu hämtat sig efter försommarens skadedjursangrepp, och blommar för fullt.

    Ha en finfin lördagkväll,
    Rebecca

    SvaraRadera
  4. Hej hej Pernilla! Börjar sakna dina uppdateringar! Du som hade det så himla grönt och fint i trädgården nu... :) Hoppas på nytt inlägg snart. Kram!

    SvaraRadera