söndag 10 juni 2012

En stor portion tålamod...


... måste man ha när man skapar sin drömträdgård. På bilden ser ni min vita syren och min rödbladiga perukbuske. De har planterats ihop med en fläder, som tyvärr strukit med, i anslutning till vår syrenberså. Tanken är ett vackert buskage som samtidigt ger lite insynsskydd. Som jag väntar på att dessa buskar ska växa till sig, just nu ser det aningen tanigt ut. Syrenen är en gratisväxt flyttad från en annan del av trädgården och perukbusken fyller två år (hos mig) i sommar, och de är verkligen en prövning för mitt tålamod som de ser ut nu. Men jag älskar vitt ihop med rödbladigt och hoppas på två rejäla buskar inom en snar framtid....

På att göra-listan är såklart att ta bort den döda vanliga flädern och jag funderar som bäst på om jag ska ha någon ny fläder eller ej. Det är inte mer än ett par meter till bersån så för att det inte ska bli för trångt (vilket i nuläget känns väldigt avlägset) funderar jag på en brokbladig (vitbrokig) eller gulbladig fläder som inte blir lika stora som den vanliga. Mest inne är jag på en brokbladig, då jag ibland tycker att det blir alltför stark kontrast med gulbladigt mot rödbladigt. Vad tycker ni?

Den som vill läsa mer om fläder och alla fina förädlade sorter kan kolla här.

Får se om det blir något inköp till hösten, i våras införskaffade jag den här skönheten i fläderväg...

Sambucus nigra Black Lace

Nu hoppas jag innerligt på en någorlunda mild vinter så mitt nytillskott får en bra start här på Haga...

Ha en skön söndagkväll!

1 kommentar:

  1. Hej på dig!
    Så roligt att du kikade in till mig! Jag ser att du inte bor så långt ifrån mig..... kul!
    Ja du , i trädgårdsvärlden får man ha tålamod!!!
    Vi hade tur här... har en jätte syrénhäck på baksidan... Var ute och knippsade lite på den innan.. så man kan gå där...
    Ha det gott!
    Kram Sofia

    SvaraRadera