söndag 16 september 2012

La Paloma

La Paloma är en av de rosor som har längst historia här på Haga. Fick två exemplar av sambon på årsdagen för vår förlovning 2007 som hamnade i min vita köksfönsterrabatt, där den efter något år förkastades för att den var "för benvit" och hamnade i min plommonrabatt. Ett par år senare hamnade den förra hösten tillsammans med lite provisoriskt ihopplock såsom alunrot "Palace Purple", vit stäppsalvia och ulleternell i en ganska liten rabatt vid vår uteplats.

Rosorna är långt ifrån välskötta efter denna behandling, men i år har jag gödslat och vattnat ganska ordentligt, och de tackar och bugar med de finaste blommor. Så här fin var ena exemplaret idag...


Av rabatten som helhet har jag lite kvar att önska eftersom de enskilda plantorna inte riktigt växt ihop ännu och den än så länge innehåller lite mer provisoriskt ihopplock, men jag gillar kombinationen vita blommor, lite silvrigt i form av ulleternellen och den rödbladiga alunroten. Finns helt klart potential!!

1 kommentar: