tisdag 25 september 2012

Tree Peony Light Pink

I förra veckan blev jag lycklig ägare till en buskpion. Etiketten hade kanske lite mer att önska, har inte blivit klok på om sortnamnet är Light Pink, men har läst på en del om buskpioner eller trädpioner som de också kallas, rätt eller fel??

Har läst mig till att egentligen är båda arterna P. suffruticosa och  P. rockii buskpioner, men P. rockii kallas oftare trädpion. Att kalla dem trädpion kommer av engelskan tree peony. Min tree peony Light Pink ska enligt etiketten bara bli omkring 60-80 cm hög och ser ut att sakna den mörka fläcken innerst på kronbladen. Därmed drar jag slutsatsen att det är en P. suffruticosa som nu är i min ägo och snarast måste i jorden!!! Det är P. rockii man ska satsa på om man vill ha en högre mer trädliknande pion och som dessutom får blommor med mörka fläckar.

En grop 60 cm djup och 60 cm bred måste nu grävas och plantan ska sedan ned en bit i jorden (alltså tvärtemot örtartade pioner som ska planteras ytligt) i det fall den inte är rotäkta då den sätts på samma djup som i krukan. Buskpionen ska dessutom lutas 45 grader för att stimulera nya skott att bryta fram. Buskpionen breder ut sig ordentligt och planteringsavståndet bör därför vara omkring 1,5 meter. Man ska undvika att sätta den för nära träd och buskar. Platsen måste väljas med omsorg - fär den gillar inte flytt. Den gillar väldränerat läge vilket inte är något problem här liksom lätt skugga med några timmars sol vilket ska ge längre blomning...

Lite kuriosa om buskpionen är att den härstammar från Kina där man förr i tiden samlades till fest under blomningen och drack te. Ser fram emot att med en kopp kaffe beundra de kommande tallriksstora doftande blommorna.

Klicka här om du vill läsa mer om buskpionen!


Bild lånad från Blomsterlandet, där jag gjorde mitt halva priset-fynd 

Efter ännu lite läsning kommer jag fram till att det kanske är en en "Zhao Fen" som jag inhandlat. Och enligt Blomsterlandet säljs det numera nya sorter av buskpioner som är rotäkta och så blir buskarna mellan 1-2 meter. Läs gärna mer här. Ska bli så spännande att följa min nya buskpion och jag vet att jag kommer njuta av varenda blomma om jag lyckas få den att överleva trots sen plantering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar