söndag 23 september 2012

Mässförberedelsser och höstarrangemang

Under fredag-lördag ska jag vara med på min första mässa - och det är massor att tänka på... Mässan för nyfikna är bomässan i Folkets hus i Motala, med det stora dragplåstret Markoolio. De senaste dagarna har inneburit en hel del förberedelser i form av att göra flygblad, ordna med före- och efterbilder från utförda uppdrag, tävlingar, exempelritningar och så det roligaste - att inhandla och göra höstarrangemang! Något som jag lyckats vänta med ända tills nu med anledning av att mina sommarblommor fortfarande varit så fina. Säkerligen hade jag gjort höstarrangemang även utan mässa men nu fick jag verkligen en bra anledning. Och jag är nöjd med resultatet... De här tror jag får följa med och bjuda på lite höstinspiration på mässan på fredag...


Mina zinkkrukor är perfekta för ändamålet att åka på mässa då de flesta har handtag. Lite svårt att se med placeringen i gräset men i bakkant står min plättar i luften som verkligen mådde bra av en omplantering och att få vistas ute hela sommaren, en bra växt som är fin hela säsongen. Ska snart få flytta in i värmen. På rean fyndade jag både japansk järnek  (i stora kruka till vänster) och klottuja (krukan till höger) som kommer ge fin grönska i vinter... Och som jag hoppas ska överleva vintern i krukor och antingen vara med i vår/sommararrangemang nästa säsong eller få en plats i trädgården. I de små krukorna finns taklök som också varit fina och dessutom mycket lättskötta hela säsongen. Så klart rymmer krukorna lite ljung, prydnadskål och favoriten alunrot "Palace Purple" som har slutstation uteplatsrabatt, antingen senare i höst eller i vårdagarna när tjälen släppt.


På min shoppingtur fyndade jag lite annat som jag haft på min önskelista ett tag: vidjehortensia "Vanilla Fraise" och en buskpion. Idag har jag gått runt och placerat ut dem på sina tilltänkta platser. Hade velat hitta en vingbenved också för jag har en bild i huvudet med den knallröda vingbenveden tillsammans med "Vanilla Fraise"-blommor som går mot rosarött på hösten.

Ha det!


2 kommentarer:

  1. Se där... Taklök även hos dig! Jätte mysiga höstplanteringar....
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Roligt med mässa! Och fina höstplanteringar!

    Ha en finfin höstvecka,
    Rebecca

    SvaraRadera