fredag 9 november 2012

Lite spontant höstpyssel


Häromdagen ägnade jag mig åt lite spontant höstpyssel. Hela hösten har jag stått emot att köpa en massa ljung och annat höstigt pynt till trappen till vårt sk gästhus (skräphus i behov av renovering), men nu har jag tröttnat. Så häromdagen for jag ut i hästhagen och grävde upp en tall, som fick bli lite "uppstammad". I zinkkrukan bredvid finns stjärnklocka som ännu grönskar tappert och fram till för ett tag sedan har bjudit på små blåa klockor. Men det är bara att inse att den har gjort sitt. Och visst ser det lite tomt ut? Hoppas på härligt pyntväder i helgen så kanske det kan bli några krukor mossa och ett och annat mosshjärta kanske.


Det är dags för att driva fram iskonvaljer nu och när jag ändå var ute i hagen passade jag på att gräva upp lite liljekonvaljrötter för framdrivning. Detta har jag aldrig provat förr och efter att ha googlat runt en stund verkar det inte helt enkelt att lyckas med vilda liljekonvaljer. Det tar tydligen tre år för blomanlagen att utvecklas och de ska synas bland rötterna som trubbiga knoppar. De mer spetsiga knoppanlagen bildar blad. Jag grävde upp hela klumpar så jag har ingen aninng om de rötter jag grävde upp innehåller några blomanlag. Någonstans läste jag att för att liljekonvaljerna behöver den långa kalla vintervilan för att orka blomma på nytt, så man skulle gräva upp, stoppa i frysen ett år och sedan ta fram så här års för framdrivning... Får kanske gardera mig och köpa riktiga iskonvaljer. Hur som helst gav detta snabba och spontana höstpyssel mersmak...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar