fredag 2 november 2012

Rosdrömmar och trädgårdsritning

Sofftid och planeringstid. Nu är även drömmarnas tid. Sedan många år har jag en plan för trädgården och en trädgårdsritning. Det som är bra med en trädgårdsritning är att det är lättare att genomföra projekt i flera steg och inrikta sig på några större eller mindre projekt per säsong. Gräsmatta är en självklarhet i de flesta trädgårdar och jag skulle inte vilja vara utan gräsmatta, men den ska klippas 1-2 gånger i veckan, och det ska trimmas kanter mm. Hos oss tar det omkring 1,5 till 3 timmar per gång beroende på hur noggrannt det görs - detta är alltför mycket tid. I min trädgårdsplan ingår därför att minska ned på gräsmattan och istället få in en rospergola, kryddträdgård, fler buskrosor, en till uteplats med omgivande rabatter, fler vackra buskar...

En vacker dag ska jag ha min rospergola på plats. I år nöjde jag mig med ett mindre projekt i form av buskrosrabatt med tre "Stanwell Perpetual" och en rödbladig fläder. Projekt minska ned gräsmatta till fördel för vackra buskar är påbörjades tidigare i höstas med breddning av ena rabatten utmed grusgången och plantering av en buskpion och en vipphortensia ("Vanilla Fraise"). Just nu har formen på rabatten mycket att önska men enligt planen ska en lite svårklippt yta mellan krikonträdet och gångrabatten bort. Så det blir allt lite grävande i vår igen... Helt klart är att mellan krikonträdet och den nya vipphortensian ska en vingbenved få sin plats. I min dröm ser jag den vackra vipphortensian med blommor som skiftar åt rosa mot en fyllig vingbenved som när sensommaren övergår till höst förvandlas till ett rött sprakande fyrverkeri...


1 kommentar:

  1. Härligt med planer för kommande vårar, det blir lättare att ta sig igenom vintern då:)

    Ha det gott i novemberrusket,
    Rebecca

    SvaraRadera