lördag 7 januari 2012

Är gult trendigt?

Inspirerad av vad jag sett på fina trädgårdsbloggar den senaste tiden börjar jag undra om gult börjar bli trendigt på riktigt? Gult är en färg som väcker känslor i trädgårdssammanhang. Är det någon färg som utestängs från våra trädgårdar så är det gult. Jag själv tillhör den skaran. Minipåskliljor som jag fått i present (skulle aldrig köpa dem själv) har ändå med anledning av mitt stora odlingsintresse kommit ner i jorden, men då på en ganska undanskymd plats mitt i en syrenberså.

Alpvallmo i gruppen Perenner hos Impecta Fröhandel (6460)
Alpvallmo 
I frökatalogerna har min blick fastnat på den svavelgula jättevädden, men jag har konsekvent hållt mig till vitt och rosa.

Jättevädd i gruppen Perenner hos Impecta Fröhandel (6127)
Jättevädd
 Tror att vi behöver en stor dos sol så här års, det måste vara förklaringen till att inredningstidningarna så gott som varje tidig vår har uppslag med soligt, knalliga, gula pryttlar som kan liva upp vår tillvaro. Men jag har aldrig sett det förverkligat i något riktigt hem. Idag efter att ha sett Anna Vattenkannas fantastiska gula tulpaner är jag mer sugen på gult än någonsin.

Så ikväll har jag roat mig med att titta på impectas frösortiment, och koncentrerat mig på gula blommor.

Gul Luktviol i gruppen Perenner hos Impecta Fröhandel (6661)
Gul luktviol "Sulphurea"


Bergeternell


Guldlin i gruppen Perenner hos Impecta Fröhandel (6375)
Guldlin "Compactum"

Gulltörel i gruppen Perenner hos Impecta Fröhandel (6236)
Gulltörel

Som ni ser går det från ljuvligt svavelgult mot mer knalligt, gula toner. Jag tror att jag nu är redo för att inhandla en stor bukett knallgula tulpaner...


Med hopp om en solig söndag! 

Alla bilder kommer från impecta.se

1 kommentar: