måndag 30 januari 2012

Trendernas tid


Januari är månaden då det överallt skrivs om trender. Trender för föregående år summeras och det är nu vi får läsa om trenderna för 2012. Trender i trädgården - funkar det? För det flesta tar det flera år att få till sin trädgård och trender är nog inte vad vanliga svenssons tänker på när de gör i ordning sina trädgårdar. Nej, lättskött ska det vara för de flesta. Jag har noterat att det även finns utrymme för ett visst mått av nostalgi då en del vill ha in olika buskar och växter för att de fanns i t ex mormors trädgård, mysigt el hur?

Det man kan konstatera när man läst om vilka trender som gäller för 2012 är att de flesta är mer eller mindre trendiga. Det finns så många trender och de är ganska spretiga så nog finns det något som passar in hos de flesta.

Har tänkt över min egen trädgård och de planer jag har för den och kan nog få in en hel del av trenderna...
En trend som går emot vitt och shabby shic är trärent i olika former. För egen del har jag odlingslådor som aldrig blev lackade. Har även en spaljé som inte är inklädd av växtlighet, även den i trä. I trätrenden ingår även att använda naturliga stockar och slanor och det är något jag planerar för. En av våra uteplatser ska få spaljé av slyslanor direkt från hästhagen.

Allt om trädgård skriver i senaste numret om att det är trädets tid. Något jag absolut håller med om. Det är aldrig för sent att plantera ett träd och jag är tacksam över min stora trädgård med många träd.

Inne flyttar ut har vi hört förut, men nu ska allt göras i trädgården och det ska finnas rum för alla i familjen och alla sysslor. Ja, visst är en trädgård med olika rum mer spännande. Jag hoppas kunna plantera mer till våren och få till en tydligare känsla av rum. Vår trädgård är ganska öppen och jag drömmer om att göra rum bl a kring lekstugan och våra odlingslådor.

Odling av ätbart - har också varit stort ett tag. Nu har trenden förflyttats en bit från den franska potager-stilen (för de som inte är insatta - en lite vackrare grönsaksodling med inslag av blommor). Närodlat och giftfritt är det som gäller. Det är inne att odla sina egna grönsaker, safta och sylta och kanske är det därför som trenden nu är mer avskalad till att handla enbart om olika grönsaker. För vår del handlar det om att i fyra av våra sex odlingslådor (två är av tryckimpregnerat och används därför till blommor) odla bl a sallad, sockerärtor, rädisor, morötter, kryddor, jordgubbar. I år ska vi nog trycka ner några potatisar och även försöka oss på att odla gurka. Långt ifrån självförsörjande men åtminstone sommartid finns en hel del egenodlat att knapra på. Min sambo är odlingsintresserad så länge det handlar om ätbart - och jag låter honom hållas och hoppas att det ska spridas till övriga trädgårdsprojekt...

Trenderna är många så att försöka återge alla här är inte möjligt. Men trender jag gillar är att trädgårdsstilen är åt det vilda hållet; man tänker på kretslopp och återvinner regnvatten och planterar för fjärilar och insekter. Lummig fridfull skog med mossa, ormbunkar och andra skuggväxter är vad många storstadsbor nu vill ha. Kanske något jag får fundera på att skapa på vår egen mark eftersom alltmer av den fina Älvan-skogen har skövlats, men det är ju inget man gör i en handvändning direkt. Trädgård i inredning och mode - roligt och härligt, vem blir inte glad av en top med prunkande färgglada blommor och tittar man på tapeter finns en uppsjö med både träd- och blomstermotiv. Trädgård ska vara enkelt och roligt: allt från gräs på rulle, frömattor,  färdiga växtkit, uppdrivna plantor och amplar med sommarblomsmixer i de rätta nyanserna gör trädgårdslivet lite enklare och därmed roligare. Det finns även utrymme bland årets trender att shocka med ordentlig färgprakt och stora roliga blommor. Årets färg som utses av färginstitutet Pantone  är en orange nyans kallad Tangerine Tango. Kanske läge att satsa på tagetes i år då, vilket även är bra för att förbättra trötta jordar eftersom tagetes utsöndrar ett ämne nematoderna inte gillar. Eller lite ringblommor, de har man ju glädje av långt in på hösten.

1 kommentar:

  1. Åh, ringblommor, gillar massor! Har ju till och med döpt hästen till det. Marigold! :)

    SvaraRadera