lördag 28 januari 2012

Vårkrans, vinterbelysning och hoppingivande stackars pelargoner

För en stund sedan vinkade jag av övriga familjen som skulle på killfest (el vi är kanske så gamla att det heter herrmiddag?) respektive mys med morföräldrar. Underbart - nu har jag all tid i världen - el åtminstone till omkring lunch imorgon att göra vad jag vill. Självklart vill jag hålla på med trädgård i någon form; jag har flera saker jag tänkt skriva om här på bloggen som jag inte hunnit, jag är pysselsugen och jag har ett uppdrag som behöver slutföras. Så här långt har jag utnyttjat tiden maximalt! När vi var ute och lekte i trädgården tidigare passade jag på att samla ihop lite björkris. Riset blev till en krans och julkransen har fått ge plats åt en vårkrans. Lite rufsig och inte så vårig än kanske men kreationen är inte riktigt klar, jag tänkte att min fyra-åriga dotter ska få vara med och bidra med lite pastelliga pärlor. Och blir det lite varmare kanske några krokuslökar kan få hänga och dingla lite vilket jag såg i en trädgårdstidning för ett tag sedan...


På tal om varmare jag vet inte vad jag tycker om kylan och det tunna snötäcket som kom till slut. Kul för barnen, men här är det i alla fall inte tillräckligt för att åka pulka. På pluskontot är ju att det blir lite ljusare och det kan sannerligen behövas för nu är jag riktigt trött på mörker. Måste passa på att visa lite av vår vinterbelysning - kanske är det för att vi bor på landet men jag skulle inte stå ut utan lite belysning i trädgården.
























Men det finns hopp om vår - det påminns jag om varje dag när jag ser mina pelargoner som i brist på ljust lagom uppvärmt uterum är undanstoppade i min alltför trånga sadelkammare. I sadelkammaren är det ständigt mörker och med anledning av mina små katter som oxå bor där alldeles för varmt. Men se vilken livskraft, de vägrar ge upp...


Jag vet de ser inte mkt ut för världen, men den här bilden togs för mer än en vecka sedan och idag tyckte jag att de såg ännu lite grönare och hoppfullare ut...

Får fundera ut hur jag ska lösa förvaringen efter välbehövlig omplantering om ett tag, inne i huset har sambon satt stopp för flera pelargoner, han köper hellre nya i sommar. Men för mig tar det alltid emot att slänga växter och jag drömmer om att ha en samling fina pelargoner som övervintras från år till år.

Fortsatt trevlig helg!

1 kommentar:

  1. Ja, visst är det skönt att vi går mot ljusare tider! Kul att du tittade in hos mig. Jag förstår precis hur du känner inför er tillbyggnad, jag bävade verkligen också inför byggstarten. Aug-dec tog det, och vi bodde i röran hela tiden utan sovrum. Två månader i husvagn, resten av tiden sov vi alla i vardagsrummet. Mina barn är 2 och 4 år, så det var riktigt tufft bitvis. Men det gick, och jag ångrar inte att vi gav oss på det! Du får höra av dig om du behöver lite peppande ord när det är igång, jag lovar att heja på allt jag kan! Kram Hanna

    SvaraRadera