torsdag 16 februari 2012

Klippa eller inte klippa


Börjar återhämta mig efter att ha legat helt däckad i influensa förra veckan och nu börjar trädgårdsplanerna åter att spira. Jag har ju själv i tidigare inlägg tipsat om att februari är en bra tid för att beskära träd och buskar och särskilt unga äppelträd ska vara bra att beskära så här års. Förra sommaren planterade vi två äppelträd i trädgården som är stor men otroligt fattig vad gäller uppvuxna fruktträd och bärbuskar. Efter att hararna tagit kål på äppelträdet som vi planterade första sommaren vill jag göra allt rätt med dessa nya äppelträd. Så frågan är ska de beskäras redan i år eller inte och hur ska jag våga kapa de små spretiga grenarna och med hur mycket, ska några grenar tas bort helt och hållet? Får se om jag vågar göra några klipp med sekatören i helgen. Tur att vi lever i en tid där allt går att googla. På yuotube ligger bland annat denna informativa filmsnutt How to prune a young apple tree. Hoppas ni alla haft en bra vecka med lite mysigt alla hjärtans dags-firande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar