tisdag 21 februari 2012

Vår i luften och miljoner stjärnor på himlen




Äntligen! Har ni känt av den fantastiska vårluften? Visst är det något alldeles speciellt när det doftar vår ute. Minst lika underbart som vilken syren som helst. Så känns det i alla fall ikväll. Har precis kommit in efter en kvällspromenad med min häst. Nu kanske ni undrar varför människan inte rider, det är väl det man har hästar till?! Ja, till mitt försvar kan jag bara säga att jag blir konstigt yr i huvudet av att rida i mörker. Det är hur som helst väldigt trevligt att ha lite sällskap på promenaden, ungefär som att ha hund gissar jag.

Ikväll var det miljoner stjärnor på himlen vilket gjorde att mina trädgårdstankar spårade in på stjärnväxter. Det finns ju många växter som i sin form liknar små stjärnor och även har stjärn/-a i sitt namn, t ex vårstjärna, stjärnklocka, stjärnmagnolia och stjärnhyacint. Sen finns ju alla växter med i mitt tycke stjärnlika blommor som inte har stjärna i sitt namn, t ex smaragdfetblad och trebladsspira. Några alliumsorter kvalar absolut in med sina många stjärnor samlade i bollar, den mest spektakulära av dem alla är nog fyrverkerilöken som rekommenderas de som vill ha något annorlunda och roligt i sina rabatter. I min trädgård finns än så länge vårstjärna och jätteallium. Och så kanske jag inte ska glömma min stackars stjärnpelargon som inte är alltför fager i dagsläget, får se om omplanteringen i helgen kan få fart på den så den kan bli lika fin som den på bilden (från odla.nu).

Just ikväll är jag väldigt sugen på en stjärnmagnolia, den fina bilden överst är tyvärr inte från min egen trädgård utan lånad från bergianska.se.

Ha en fortsatt trevlig vecka!
 

1 kommentar:

  1. Hej! Har du några tips på vad jag kan ha i min rabatt i lite skuggigare läge, där finns just nu ett par rosbuskar, röda rosor. I övrigt har jag rensat ut nästan allt förra sommaren då den va väldigt spretig i färger och form. Kram Natalie

    SvaraRadera