fredag 17 februari 2012

Spännande uppdrag

Härligt - äntligen fredag. Barnen precis lämnade på dagis och här sitter jag med en kopp kaffe och ska ta tag i ett nytt spännande uppdrag. Trädgården hör till ett vackert, nybyggt tvåplanshus som var jättefint inrett i en personlig blandning av modernt och lite 50-60-tal. Helt klart en utmaning att få till en matchande trädgård. Trädgårdsägarna (el kvinnan i huset som var mest styrande) vill ha en trädgård fylld av kontraster i blad och form och hade en del annorlunda och spännande idéer som jag nu ska försöka ta till vara på. En rolig idé som kom fram under hembesöket tänkte jag dela med mig av. När det gäller nybyggda hus och "obefintliga" trädgårdar tar ju allt lite tid. Det kvittar nästan hur mkt träd och buskar som planteras så dröjer det några år innan det ger resultat på höjden. Här gillade man Ernsts humlestörar som han gjorde för några år sedan i ett program, och det är helt klart något att satsa på för att få grönska på höjden i sin nyanlagda trädgård. Enkelt att ta bort om man några år senare tröttnar. Och humlestörarna går ju att variera i antal, höjd och placering och använda som både rumsindelare och insynsskydd.

Samtidigt som trädgårdsägarna gillar kontraster får växterna inte vara för onaturliga; här valdes vanlig björk framför himalayabjörken med dess vita stam, blodbok gick bort, men rödbladig fläder accepterades. Bollform och spiror gick hem men solhattar var inget att ha. Ledorden var kontrast mellan mjukt och kantigt.

Några idéer har börjat ta form och framsidan som ligger i norrläge kommer trligtvis att få runda, upphöjda rabatter med rostig kant (efter önskemål) med silverax, alunrot och kambräken. Just kambräken och alunrot har jag fastnat för. Även något prydnadsgräs kan ha sin givna plats i denna rabatt beroende på hur stora de ska bli, vilket ännu inte är bestämt.
 

Bilder från hortogreens webbutik

Ibland har man tur. Just "Green Spice" är den alunrot som jag tycker passar bäst i detta sammanhang - och den är den enda som jag har sett som klarar skugga. Övriga sorter är antingen solälskare eller gillar sol-halvskugga.

Vore intressant att höra om ni gillar denna kombination? Även era erfarenheter av kambräken och hur de klarar lite torrare jord. Kanske spetsbräken som också är väldigt fin klarar en jord som inte är lika fuktig?

3 kommentarer:

  1. Vilket spännande uppdrag. :-) Jag tror det kommer bli fint med humlestörarna (hade inte sett dem innan men var såklart tvungen att googla direkt). Jag har en väldigt platt trädgård och satte en pyramidspeljé som jag målade i en fin färg som stack ut lite men ändå passar till vårt 60-talshus och det gjorde världens skillnad.
    Jag har tyvärr ingen erfarenhet av växterna du funderar kring, men jag bråkar konstant med min torra norrabatt vid ingången, så jag ser fram emot att se hur det går för dig. ;-) Har också funderat på att sätta alunrot, men visste inte att de flesta inte klarar skugga. Tycker de rekommenderas ofta till skuggiga lägen...
    Lycka till med projektet!

    SvaraRadera
  2. Oj, vad spännande! Tycker kombination verkar kul och lite annorlunda. Fick även lite idéer till vår ena trista rabatt genom detta inlägg. Tack tack ;)

    SvaraRadera
  3. Hej,

    Vad roligt att dina kunder ville ha just humlestörar. Jag vurmar lite extra för att återanvända tekniker och ideer även i nyanlagda trädgårdar. Där gjorde Ernst en insats.

    Fina perennval! Kambräken är underskattad.

    Lycka till med ett spännande uppdrag.

    Ha det gott
    Kristina

    SvaraRadera