torsdag 14 februari 2013

Lila morötter till sonen...

MOROT

Barnen kommer liksom inte undan mammas trädgårdsintresse och får utstå en hel del trädgårdslitteratur i form av böcker, tidningar och växtkataloger. En favoritsysselsättning (för mig i alla fall) är när jag och lilltjejen tittar i kataloger och svarar på frågan: vilken tycker du är finast? Min lillkille utbrast nyligen: åh sån kan vi väl köpa? när han såg den häftiga lila moroten. Och jag är inte sen att haka på. Så idag har det shoppats på raravaxter.com där alla bilder kommer ifrån.

För mig är det vitt som gäller. Jag har ett tag varit lite kluven till om det är vitt jag ska satsa på, kanske blir det lite trist? Men nej, jag har kommit fram till att det är vitt som gäller framför alla andra färger. Och detta genomsyrade dagens shopping.

Grannen har den röda pipörten direkt i gårdsgruset under takutsprånget och den har jag länge kikat på och beundrat, så nu hoppas jag på att lyckas få fram lika fina fast vita exemplar.

PIPÖRT, VIT
Jag har ju som tidigare sagts här på bloggen en del hål i min stora gångrabatt och i höstas köpte jag en brudslöja och tänkte nu att brudslöja kan man aldrig få för mycket av. Dessutom var fröerna väldigt billiga så det är ingen katastrof om jag misslyckas.
BRUDSLÖJASVARTKÅLROSENLUKTÄRT, VIT
AFRIKANSK RINGBLOMMAVIOLKUNGSLJUS, VITT

Vi har börjat äta gräddstuvad grönkål på julafton och visst vore det väl kul att äta egenskördad. Istället för grönkål köpte jag svartkål som platsar i vilken perennrabatt som helst och som används som grönkål. Som ni ser ovan blev det lite smått och gott. Ska bli spännande att testa att så den afrikanska ringblomman (längst ned till vänster) som är en vanlig sommarblomma. Enligt såanvisningarna skulle den direktsås på friland om jag inte minns fel, men jag testar nog både och. Vitt violkungsljus (längst ned till höger) har jag länge varit sugen på så det slank med liksom vit rosenluktärt (rosenvial).

Är lite fascinerad av gröna blommor och kunde inte låta bli att klicka hem denna fantastiska zinnia, för bara 12 kr!
ZINNIA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar