lördag 5 november 2011

Hej!

Kul att ni har hittat till min blogg. Här har jag tänkt att bjuda på allt som handlar om trädgårdar och dela med mig av vad som inspirerar mig just nu... Det kommer troligen handla en del om de trädgårdar jag planerar åt andra och såklart min egen underbara trädgård som är under ständig förändring.

Så här i mitt första inlägg vill jag passa på att tacka alla som har varit övningsobjekt vad gäller trädgårdsplanering. Se nu till att sätta fart med anläggandet så att jag kan få några fina "efterbilder"!

För många trädgårdsmänniskor är hösten en vemodig tid. Det är något som jag inte kan förstå - mitt eget trädgårdsintresse får en nytändning under hösten. Det är så härligt att gå runt i trädgården och planera alla kommande projekt. En klar och fin höstdag känns det inte alls jobbigt att anlägga den där stora buskrosrabatten som det i somras tog emot att gräva och plantera. I tankarna är alla projekt fullföljda och lyckade till 100 %. Några av de projekt som ska förverkligas i vår egen trädgård är:
  • grönt tak på lekstugan (eftersom lekstugan är ett gammalt ombyggt utedass, med ett fult plåttak, tror jag att det kommer bli jättefint)
  • rosplanteringar med bl a franskt kungsljus och lavendel kring lekstugans grusgård
  • den stora buskrosrabatten, nämnd ovan, troligen med rosen "Stanwell Perpetual", blodfläder "Black Lace", lavendel och med frösådd muskatellsalvia och kanske lammöron.
En frösådd muskatellsalvia från i våras finns på tillväxt i en annan rabatt och det ska bli roligt att se den blomma nästa sommar. En odlingslåda rymmer lavendelsticklingar eftersom jag anser att det aldrig kan bli för mycket lavendel i en stor trädgård som vår. Listan är egentligen mycket längre... Ett måste har vi till nästa sommar och det är att byta ut vårt fallfärdiga staket, antingen till ett nytt "Emil i Lönneberga"-staket (smala faluröda ribbor med vit spets) eller till en häck av avenbok. Avenbok är en fantastiskt fin häck, men vi har ännu inte bestämt oss för hur mycket vi vill insynsskydda oss.

1 kommentar:

  1. Kul att du kommit igång! Lycka till med allt ♥

    SvaraRadera