onsdag 23 november 2011

Mina favoriter just nu

Har just gjort en snabb lista på mina tre favoriter. De som då dök upp i mitt huvud ser ni här bredvid. Violirisen är fantastiskt fin och jag är riktigt nöjd med den i min "logga". Tänk att en sådan skönhet kan vara så lätt. Den trivs i de flesta jordar i soligt läge och är tålig. Den är ett lysande exempel att visa alla som envisas med att bara ha gräsmatta för att trädgården inte ska få ta tid... så mkt vackrare än bara gräs... En annan spännande iris som är väldigt fin är sammetsirisen "Black Form" som jag tyvärr inte har i min egen trädgård. Som namnet antyder är färgen åt det svarta hållet, men mer lila än svart.


Sammetsiris "Black Form" Bild från rangedala-plantskola.se
 Silveraxet "Brunette" har bruna blad och fina vita blommor i spiror i september till oktober. Det har en imponerande storlek på ca 150 cm och det är roligt att följa dess växtkraft hela säsongen. Det är faktiskt väldigt fint att ha i samma rabatt som min vita favoritiris. När irisen är som finast bjuder silveraxets bruna blad på en fin kontrast både i färg och form. Och irisens blad är fina även långt efter att den blommat över...

Med på min lista för dagen kom broklungört och det är för att bladen är så fina så lääänge. Det är nästan december och ännu är de roliga prickiga bladen gröna och ganska fina. Hos mig finns den i en rabatt vid parkeringen där funkiorna för länge sedan tackade för sig. Eftersom broklungörten blommar tidigt (mars-maj) och funkior tar lite tid på sig på våren är det en bra idé att fylla ut med lite lungört mellan nyplanterade funkior. Jag som har en förkärlek för vitt är väldigt sugen på vit fläcklungört "Sissinghurst White" som oxå  har fina prickiga blad, men är lite lägre (ca 20 cm hög). Nog om dessa växter... Ikväll har jag varit lite duktig och efter läggning av barn gått ut tagit en liten svängom i mörkret med min pålle...


Ha det gott!!

1 kommentar:

  1. Åh, sammetsirisen är väldigt vacker! Det är bra att du startat bloggen så jag får lära mig lite mer om växter! =)

    SvaraRadera