onsdag 9 november 2011

Skärholmen


Läste nyligen på Allt om trädgård (AOT) om den nya perennaparken i Skärholmen. Jättekul att AOT lägger ut växtlistan för inspiration. Skapare av parken är Piet Oudolf som även gjort Drömparken i Enköping. Funderar som bäst på hur jag ska få med mig familjen på en tur till Skärholmen, finns det något där som kan locka en sambo och två små barn med medelmåttigt trädgårdsintresse?

I växtlistan noterade jag det spännande korkträdet men även två sorters spirea som jag egentligen har lite svårt för. Har nyligen tagit bort ett stort buskage med björkspirea i vår egen trädgård som var den ena sorten i parken i Skärholmen. Men jag är övertygad om att Piet Oudolf har lyckats med sin komposition och det vore kul att på plats se hur han har kombinerat ihop alla dessa växter. Listan innehåller även flera favoriter som olika solhattar och nävor liksom ett flertal olika prydnadsgräs. Gräsen och flera av de andra växterna håller sig snygga även under vintern vilket är en viktig del att tänka på vid utformningen av nya planteringar.
Jungfrunäva - en favorit bland alla nävor






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar