onsdag 16 november 2011

Sommarens skönaste trädgårdsupplevelse

Så här i vintermörkret när dessutom kylan har visat sig är det härligt att ta fram sina härligaste trädgårdsminnen. Ett av mina bästa sommarminnen är när jag var i Göteborg i augusti. Jag och min sambo var barnfria och i Göteborg med anledning av way out west men vi fick inga fredagsbiljetter. Och i en anda av givande och tagande fick jag med min kära sambo till Göteborgs botaniska trädgård som ju ligger väldigt nära Slottskogen där festivalen pågick som bäst. Vädret var fantastiskt, det var solnedgång, underbara dalior, stora perennrabatter och spännande woodland mm vilket avnjöts mestadels till Robyns sköna låtar.

Ett annat underbart minne är att mina nyplanterade (2010) pioner blommade tappert. Pioner kan ta några år på sig att blomma så jag blev överlycklig att flertalet av mina ca 20 pioner fick en eller ett par blommor var. De gjorde ett minst sagt spretigt intryck men så länge de blommar är de ursäktade. Förhoppningen är ju såklart att de ska bli 20 ståtliga små buskar fulla med rosa och vita blommor...



I lördags var den första kylan här och fast det bara var ca 3 minusgrader höll jag på att förfrysa fingrarna när jag var ute och red på morgonkvisten. Jag skyller allt på mina nya handskar som var aningen för tighta och har verkligen insett vikten av att ha rätt utrustning. Det är bara mitten av november och jag har redan valt soffan och trädgårdsböckerna alltför många gånger istället för att ge mig ut och rida i mörkret, så också ikväll. Men imorgon...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar