söndag 15 april 2012

En ganska okej trädgårdshelg

Jag var så nära att komma iväg till trädgårdsmässan i lördags, men mitt dåliga samvete gjorde att jag till slut bestämde mig för att stanna hemma. Mina dåliga samveten rör främst mina barn och mina hästar och delvis min trädgård, med bl a projekt staketbygge påbörjat. Så planen för helgen var staketbygge lördag och något roligt för barnen på söndag. Gnälliga, uttråkade barn gjorde att det gick sådär att vara två om staketbygget och projektet framskred endast med några stolpar, några målade plankor och en tur till bygghandeln. Mitt dåliga samvete för barnen blev inte mindre direkt och jag sneglade lite överallt i trädgården på allt jag både vill och bör göra såsom rensa ogräs, göra färdigt stora gångrabatten vilket innebär att byta jord på ett par kvadratmeter och plantera mina nya kransveronikor, klippa färdigt lavendeln mm mm. Ingen rolig mamma direkt och mitt dåliga samvete blev inte direkt bättre...

Det som gjorde att det ändå blev en ganska okej helg var att jag och barnen sådde rosenskära, sommarmalva och harört i nya buskrosrabatten - och både barnen och jag hade roligt en stund... Och precis innan middagen hann jag fylla på med två höstflox i stora gångrabatten.


Nya buskrosrabatten m Stanwell perpetual och blodfläder (och sommarblommor...)
 Och idag har jag lyckats rida :), åka till simhallen med barnen, gått runt och observerat och fotat lite i min trädgård och klarat av ett litet flyttprojekt. Flytten blev kanske lite väl hastig och hafsig. Min kära vidjehortensia "Annabelle" som blir flyttad till förmån för elefantgräs vid uteplatsen, hamnar i gott sällskap med fyra kompisar av samma sort, dock med aningens för liten grop och utan jordförbättring. Får se hur mina genvägar går men min erfarenhet hittills av Annabelle är att den är tålig.




En vacker dag (förhoppningsvis snart) ska jag dölja alla fula löv med lite naturell torvmull och gödsel så får maskarna göra jobbet...

Ha en bra vecka!








2 kommentarer:

  1. Ibland är det verkligen svårt att slita sig från allt det där man så gärna vill göra i trädgården. Helst nu och allt på en gång. Hela vintern har vi längtat. Men precis som du gjorde får man hitta kompromisser och även om man längtar så efter trädgården så får man tänka att det blir än mer njutbart att vara där ute och fixa nästa gång.

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  2. Härligt att känna att man får lite gjort! Längtar efter min nya trädgård så jag kan komma igång att trädgårdsfixa lite! Ang flytten behöver jag lite tips framöver hur jag ska få med mig några växter till nya stället :) Utan att de blir ledsna och dör för mig.

    SvaraRadera