lördag 28 april 2012

Drömmarnas tid är här...


Tänk, nu är våren som man längtade så enormt mycket efter här. Känns som en evighet sedan när man var glad åt lite snödropp och plusgrader. Jag vill passa på att uppmana alla till att stanna upp ett slag och njuta av vårprakten. Visst har man gått och gnällt lite över det lite kalla vårvädret som varit sista tiden - för mycket vill ju ha mer. Men att våren har stannat upp lite är egentligen ganska bra, man hinner njuta desto längre av vitsippor, krokus, scilla och alla spirande knoppar. Idag slog mina nya söta rosa vårstjärnor ut (bilden ovan) och jag önskar att jag hade ännu mer av dem. Än har våren mycket att bjuda på och i min egen trädgård är det mycket som står i startgroparna. Även mitt eget vårröj med ogräsrensning, grönsaksodling i pallkragarna, gödsling, grävning och plantering i stora gångrabatten mm som helt enkelt går sådär. Jag går runt och drar i lite ogräs här och tar bort lite löv där, klipper någon ros i farten och någonstans vet jag att jag fyllde på med lite kogödsel för ett tag sedan. Jag får helt enkelt ha selektiv blick och fokusera på de fina blommorna som är på god väg upp.


Fjällkåpan har förökats sig duktig på egen hand genom frösådd


Allium (Jättelök) är så rolig att följa med sin imponerande växtkraft. Jag tror att alla mina nytillskott som jag satte i höstas är på gång...



Min fina broklungört som jag skrev om i förra inlägget.


Klätterhortensian är än så länge nöjd med sin flytt. Med den nya placeringen har jag uppsikt och kan lättare komma ihåg att pjoska med vatten och näring. Vore kul, om du lilla klätterhortensia, kan svara med en liten blomma i år...

Hoppas alla har en härlig trädgårdshelg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar