måndag 21 maj 2012

Misslyckanden så här långt...



Så här långt på säsongen tycker jag att det är dags för en liten avstämning. Och jag har både lyckats och misslyckats med växter, frösådder mm och jag tänkte i det här inlägget dela med mig av några misslyckanden. Om vi börjar någonstans efter jul... Jag var full av trädgårdslängtan tidigt ute och satte frösådder av perennerna lammöra och kattfot ute i min ena odlingslåda redan kring nyår. Nu har jag precis gett upp hoppet om att få se små fröer spira då den ena såbyttan varit alltför blöt och den andra av någon anledning, trots att de stått precis bredvid varandra varit alltför torr under större delen av våren. Skyller detta misslyckande på brist på engagemang och tålamod men ska absolut ge mig på vintersådd igen - då med lite annan placering och kanske ännu större dräneringshål - och kanske med någon verkligt lättsådd perenn. Tips mottages tacksamt.

Jag har även ett gräsligt misslyckande:) Det verkar tyvärr som mitt japanska gräs "Malepartus" har gett upp redan på sitt tredje levnadsår. Kanske har det dött uttorkningsdöden eller så var dödsorsaken de kalla nätterna som följde precis efter att jag tagit bort löven som skyddade den fina lilla gräsplantan. Jag sörjer mitt gräs djupt för det var så vackert så vackert inte bara i somras utan hela långa hösten ända fram till vårdagarna. Nu tar jag en runda så gott som dagligen för att spana efter livstecken, men det verkar verkligen dött. Tror förresten jag har flera gräsliga misslyckanden... Jag gjorde någon gång i mars en beställning till min buskrosrabatt och la till lite av varje och beställningen kom redan till 1 april. Lite av varje var t ex två elefantgräs som skulle bilda en grön vägg vid vår uteplats. Det dröjde innan elefantgräsen kom på plats och under tiden fick de bo i sina små krukor i stallet. Vädret var väl inte alltid så varmt så det kan hända att de inte klarade den hårda tillvaron i stallet här på Haga. På plats i rabatten vid uteplatsen är det bara de gamla vissna fjolårspinnarna som sticker upp. Så nu går hjärnan för högvarv och eventuellt får kanske inramningen utgöras av den vita rosen Mme Plantier som är anspråkslös och skuggtålig.

källa
Mina frösådder har varierat resultat. Ett par kantnepeta tittade upp så snällt, men återigen har brist på engagemang och ork i sluttampen orsakat ett misslyckande i form av att de små miniplantorna dog. Några orientvallmo har jag lyckats dra upp i andra försöket, antagligen täckte jag första omgången med aningens för mycket jord. Jag har några fina plantor blomsterkörvel på gång, lyckades ganska bra med mina luktärter som jag dock tröttnade på och planterade ut antagligen lite för tidigt. Några luktärter står kvar utomhus i sina toarullar och väntar på att få komma till ro i min ena odlingslåda som ännu inte är helt färdigrensad och iordninggjord.

Mitt förhållande till min trädgård är kanske lite väl avslappnat men som tur är överlever en hel del min bryska hantering, men det får kanske bli ett annat inlägg...

Ha en härlig trädgårdsvecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar