onsdag 30 maj 2012

Tulpantiden över för den här gången


Så här fina tulpaner hade jag förra veckan men nu är det snart över för den här gången och dags att gå och knipsa av de överblommade fröställningarna. I höstas satte jag några nya tulpansorter som jag är såå nöjd med. Den här skiftar fint i rosa och den svarta mittpunkten gör verkligen att den drar ögonen till sig. Jag tror att det är en Shirley.





Tror att jag förra hösten hade en dragning åt rosa som skiftar lite grann i vitt. Det här är en annan alldeles underbar liljetulpan.



Det jag älskar med tulpaner är att det finns så oändligt många fina sorter. De är extremt lättskötta, de trivs i jord åt det sandigare hållet och det passar bra här på Haga. Sen kommer de ju i en tid när längtan efter blomning och grönska är som störst. Och även i syrentider när blommande liljekonvaljer, akleja mm avlöser varandra finns fina tulpaner att förstärka blomningen i rabatterna med... Och för mig är blomningen så underbar att jag lätt kan stå ut med lite nedvissnande blad. Men ett tips är ändå att inte sätta tulpaner i framkant i rabatten och gärna bland lite halvhöga perenner som kan hjälpa till att dölja vissnande blad.

Ha det skönt i det gröna!

1 kommentar:

  1. Vilka fina tulpaner du har i din trädgård! Jag har haft fullt upp med att kika omkring var det kommit upp i vår trädgård så jag vet var dom finns och om det behöver kompletteras till hösten ;)

    SvaraRadera